Intresset för Barn- och Baby kläder är större än någonsin just nu! Föräldrar är villiga att spendera mer och mer pengar på sina små guldklimpar, nya independentbutiker och webbsidor ploppar upp här och var hela tiden och skvallertidningarna skriver om vilka babymärken som är hetast just nu. Barnkläder i sig är inte en ny marknad, men målgruppen och marknadsföringen har dock ändrats en hel del de senaste säsongerna. Folk väntar längre och längre med att skaffa barn, vilket bidrar till en mer köpstark målgrupp. Generation X och Y har blivit föräldrar och skaffat sig karriärer och en personlig stil de är väldigt måna om. Presentationen är viktig, och detta gäller även för deras avkomma, som gärna ska vara en avspegling av mamma eller pappa.
Ta tex färgen svart som var otänkbar för bara några år sen att sätta på en bebis. LUNDMYR of Sweden som var en av de första märkena som började med svart för bebisar fick stora motsättningar av folk som tyckte Mia var helt galen som skulle göra svarta bebis plagg. "Ingen kommer att köpa dem!!" sade alla välmenande vänner och bekanta då.
Idag, 5 år senare och med facit på hand, vet vi att det var en stor succé och det tog inte lång tid innan även kedjorna insåg detta och började lägga till svart i deras babykollektioner. Numera är svart en färgklassiker även inom babykläder och visst är det fint!?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar